Finansloven bør indeholde hjælp til kommunerne

Det er deprimerende at erfare, at finansloven kun lader stå til i forhold til kommunerne, mener FOA. Den kommunale økonomi har brug for en livgivende saltvandsindsprøjtning meget, meget hurtigt.

"Det er skæbnens dystre ironi, at regeringen i foråret trak sine besparelser for fire milliarder kroner på kommunerne tilbage, og erstattede dem med blandt andet dagpengeforringelser. Nu går økonomien så sløjt, at de dårlige konjunkturer rammer kommunerne med omkring fire milliarder kroner alligevel. Dansk Folkeparti talte i foråret om, at de reddede den kommunale økonomi, men det var åbenbart overhovedet intet værd," mener forbundsformand Dennis Kristensen.

Han peger på, at der er lagt op til drastiske kommunale besparelser de kommende uger og måneder. Det vil blive kerneområderne med børn, skole og ældre, der kommer til at stå for skud. Den seneste prognose fra OAO - Offentligt Ansattes Organisation - om budgetforbedringskrav på fire milliarder kroner i landets 98 kommuner ser desværre ud til at holde stik.

"Denne tikkende bombe under velfærdsordningerne bør afmonteres her og nu. Enten kan regeringen rulle en ganske lille del af sine mange milliarder kroners skattelettelser tilbage. Eller også kan regeringen give kommunerne det lokale selvstyre tilbage, så man selv kan fastsætte skatteprocenterne næste år. Der er naturligvis ingen, der sætter skatten op for sjov. Men en bred af vifte af meldinger peger allerede nu på, at det bliver uansvarlige nedskæringer på børn og ældre, der bliver konsekvenserne, hvis der ikke sættes ind meget hurtigt," siger Dennis Kristensen.

FOA er overhovedet ikke imponeret af finansloven. Selvom samfundsøkonomien i 2011 bliver forbedret i forhold til 2010, så har regeringen stadig ingen offensive initiativer for at komme ud af krisen.

"Regeringen har stirret sig blind på sparevejen. Men det er nu, at vi har chancen for et blivende uddannelses- og kompetenceløft. Der er titusinder af ledige hænder, der ikke laver noget. Alle er også enige om, at vi mangler tusindvis af hænder i pleje- og omsorgssektoren i årene fremover. Alligevel afviser social- og sundhedsuddannelserne et rekordstort antal unge. Det er decideret uforståeligt, at man gennemfører besparelser på voksen- og efteruddannelse i Genopretningspakken, og man lader stå til med for eksempel optaget på social- og sundhedsområdet," siger Dennis Kristensen.

Han peger også på konsekvenserne af problemerne med satspuljen, som går fra at være på en milliard kroner til 300 mio. kr. næste år.

"Det vil især blive problematisk for psykiatrien - da en meget stor del af psykiatrien finansieres den vej. Fremover bør psykiatrien have faste konti på finansloven, så bevillingerne ikke længere blæser i vinden," mener Dennis Kristensen.